نقدفیلم:کازابلانکا... زهرا اروجلو
الهه ی الهام
انجمن ادبی

 

«کازابلانکا»

 

کازابلانکا فوق العاده است.در این شکّی نیست!

کازابلانکا، قبل از این که عاشقانه باشد، اثری سیاسی است. فیلم لبریز از سیاست است. از محیط ناامن و غیر قابل اعتماد کازابلانکا، از نفع پرستی، و از ویزاهای خارجی و اجازه ی خروج و پول و نفوذ و قدرت گرفته تا تمام شدن یک عشق به خاطر سیاست.« اینگرید» سیاستمدارانه از« ریک» به سوی « ویکتور» می رود و ریک سیاستمدارانه، عشق خود را با رقیب روانه می کند.

وطن پرستی در کازابلانکا مشهود است. از سرودخوانی دست جمعی در کافه گرفته تا سکوت سروان کلانتری کازابلانکا در مقابل کشته شدن سرگرد آلمانی توسط ریک.

عشق در کازابلانکا ولی، ماندگار است.شاهکار است.اگر عشق نبود؛ اگر ریک عاشق نبود؛ هرگز به آن زن و مرد جوان کمک نمی کردتا از زندان(کازابلانکا) فرار کنند. اگر اینگرید واقعاً عاشق نبود، آیا دوباره به سمت ریک باز می گشت؟!

به هر حال ساخته شدن شاهکاری همچون کازابلانکا، آن هم در بحبوحه ی جنگ جهانی دوم، کاریست بس شگرف!

زهرا اروجلو

عضو انجمن ادبی الهه ی الهام

 



نظرات شما عزیزان:

م.ج
ساعت21:57---8 آذر 1391
سلام درمورد کازابلانکاباهاتون هم عقیده ام.میخواستم بگم برای من شخصا مدار صفردرجه هم ازون معدود فیلمایی بودجذاب و باور پذیر . یعنی تو ساخت اون فیلم علی رغم میل خیلی ها بین یک مسلمان (حبیب)ویک یهودی(ساراآستروک)به جای تضاد تفاهم شیرینی جاری بودکه برای من که اون موقع حدوداسیزده ساله بودم عشق بجای یک موجود غیر قابل مهار ؛وجودی معصوم ودلگرم کن جلوه کرد...

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 15 آبان 1391برچسب:کازابلانکا,ریک,زهرااروجلو, :: 15:56 :: نويسنده : حسن سلمانی

آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان الهه ی الهام و آدرس elaheelham.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان